Merk & verpakkingsontwerp
De opdracht was om een groente- en fruitbestrijdingsconcept tegen voedselverspilling te lanceren in de horecawereld. We realiseerden ons dat voedselverspilling slechts een deel van het probleem was. Het andere deel? De plasticvervuilingscrisis komt voort uit het consumentisme. De belangrijkste uitdaging was om meer te doen dan alleen een verpakkingsontwerp te maken: we moesten het hele ecosysteem en de taal ontwerpen die consumenten kon motiveren om hun manier van denken te veranderen.
Resultaat?
Van het bieden van een duurzame verpakkingsontwerp oplossing van het voedselverspillingsprobleem voor telers tot het koesteren van de oogst van lokale boeren en korte ketens. Van voedselverspilling tot innovatieve oplossingen:
Let’s make ChillBits talk, less is more.
Dit verpakkingsontwerp is trotse winnaar van de Pentaward 2024 Nomination Certificate.
Waar staan we voor bij ChillBits?
ChillBits zijn Tiny Bits of Frozen Goodness die milieu-uitdagingen aanpakken, namelijk het verminderen van voedselverspilling en het voorkomen van de consumptie van plastic voor eenmalig gebruik. ChillBits upcyclen buitenbeentjesfruit en groenten die gedoemd zijn om afval te worden. ChillBits bracht het voedselafval terug in het ecosysteem door er langzaam geperste, snel ingevroren smaakbommen met ijsblokjes van te maken.
Eén pak ChillBits bespaart 30 plastic flessen en voorkomt het transport van 7,5 liter water. Hoe? Door wegwerpplastic volledig overbodig te maken. Door het kraanwater weer koel te maken. Door suikerhoudende, bewerkte dranken volledig overbodig te maken.